Over mij

Lydia van der Pol

Mijn naam is Lydia van der Pol en ik ben sinds april 2013 met veel plezier aan het werk als remedial teacher in mijn eigen praktijk. Ik ben getrouwd en heb twee zonen van 22 en 20, waarvan er een dyslexie heeft. 

Hiervoor werkte ik vijftien jaar in het basisonderwijs. Daarin had ik verschillende taken: die van groepsleerkracht, intern begeleider, remedial teacher en rugzakleerkracht. Steeds meer kreeg ik oog voor de individuele ontwikkeling van kinderen. Mijn hart groeide voor de kinderen die anders waren en meer zorg nodig hadden. In 2005 sloot ik de studie gedragsspecialist af met een mooi diploma: ik mag me Master of Special Educational Needs noemen.

Mijn hart groeide voor de kinderen die anders waren en meer zorg nodig hadden.

In 2013 zette ik de stap om verder te gaan als zzp’er. Daar heb ik geen moment spijt van gehad! Ik vind het geweldig om kinderen weer op het juiste spoor te zetten.

Ik ben aangesloten bij de Landelijke Beroepsvereniging van Remedial Teachers
en werk volgens de richtlijnen die de vereniging adviseert.

 

Remedial teaching of bijles?

Remedial teaching is iets anders dan bijles. Bijles is herhaling van lesstof die op school al eerder is aangeboden, net zolang totdat het kind het begrijpt. De vraag is hierbij: Wat moet het kind leren?
Remedial teaching gaat nog een stap verder. Hierbij gaat het om de manier waarop het kind leert. De vraag is altijd: wat heeft dit kind nodig om zich verder te kunnen ontwikkelen? Hoe leert het nu en welke vaardigheden en strategieën kunnen nog aangeleerd worden? Bij de remedial teaching kan natuurlijk ook herhaling of instructie gegeven worden over een bepaald onderdeel, maar altijd in verbinding met het Hoe leert dit kind?